3 tips om het ziekteverzuim te verlagen bij medewerkers

Wat jij als leidinggevende kunt doen om de werkdruk en ziekteverzuim te verlagen bij medewerkers.

Veel leidinggevenden zijn bang dat wanneer zij aan medewerkers in het team vragen hoe het met de werkdruk staat de vraag om meer collega’s komt. Maar er zijn meer oplossingen om bij iemand de werkdruk te verlagen en waar jij als leidinggevende een grote invloed op hebt. 

Mijn 3 tips:

  1. Laat je geregeld zien op de werkvloer en maak contact.
  2. Spreek de mensen naast ‘inhoud’ ook aan op ‘proces’ en ‘gedrag ‘ en geef eens een complimentje.
  3. Geef bij feedback aan hoe jij het ervaart, zo vat de ontvanger de boodschap minder snel persoonlijk op:  1) Beschrijf wat je ziet gebeuren.  2)Spreek uit wat jij erbij ervaart; niets heeft meer kracht dan het uitspreken van je eigen gevoel en visie.  3) Geef een tip of suggestie waar de ander mee verder kan. 

Wil jij als manager...
   ... een lagere werkdruk en ziekteverzuim voor jezelf en jouw medewerkers?
   ... medewerkers die meer zelfstartend zijn, eigenaarschap tonen en eigen verantwoording dragen?
   ... efficiënter werken en beter resultaten behalen?
Zodat jij als manager een andere rol gaat krijgen. Niet meer die van ‘problem solver’ en ‘dirigent’, maar coachend, begeleidend en bezig zijn met vooruitkijken.

Heb jij ook een lage frustratie tolerantie?

12 jaar geleden struggelde ik om medewerkers op hun gedrag aan te spreken, wat leidde tot indirecte of onduidelijke communicatie. Wat op zijn beurt weer leidde tot verwarring, irritatie en slechte samenwerking. Voorbeelden hiervan zijn: altijd gevatter willen zijn, de ander willen aftroeven, betweterig, jezelf boven de ander zetten, haantjesgedrag, bang om als zwak of als een watje over te komen en niet daadkrachtig te zijn. 

En wanneer mensen mij probeerden te attenderen dat deze manier van communiceren van ‘het altijd willen winnen’ juist niet daadkrachtig is en dat ik daarmee relaties verslechter. Kon ik dat voor mijzelf goed praten door te zeggen dat het vooral aan de ander lag en daarmee kon ik het aan mijzelf verantwoorden. Ik had niet het idee dat ik het anders moest doen tot dat ik in de gaten kreeg dat wat eerst voor mij werkte nu tegen mij werkte. Maar hoe kon dat nou? Ik was toch zo goed, ik doorzag toch alles zo snel? Ik zag altijd precies waar het aan schortte en toch werd er niet naar me geluisterd, maar dat is irritant. Want ik was manager dus, ze moeten wel doen wat ik zei en naar mij luisteren. Ik voelde mij continue gefrustreerd en machteloos, omdat ik niet goed kon communiceren en daardoor de resultaten en KPI’s niet kon behalen, maar er wel op afgerekend werd.

Dat was het moment dat ik naar mij zelf ging kijken.

Ik leerde dat het allemaal te maken heeft over hoe ik over mijzelf denk en hoe ik naar mijzelf kijk. Dat het te maken heeft met mijn overtuigingen en over hoe ik de dingen ervaar. Wat ik geleerd heb is dat ik als manager daadkrachtig en tegelijkertijd bewust, open en flexibel kan zijn.

De kracht zit al in mensen, je hoeft het als leidinggevende alleen maar aan te spreken.

Mijn 3 tips:

  1. Communiceer geweldloos.  De toon maakt de muziek: geef geen boodschap mee die een ‘niet goed’ lading heeft. Bijvoorbeeld: Je communiceert met geweld wanneer je achter jouw reactie ‘trut’ of ‘eikel’ kunt zetten.
  2. Wees hard op de inhoud en zacht op de relatie. Onderscheid persoon van gedrag. Bijvoorbeeld: grenzen en kaders zijn nodig voor een goed functioneren, maar niet iedereen heeft hetzelfde niveau van bewustzijn of zelfontwikkeling als jij.
  3. Winnen op inhoud is verlies op relatie. Wanneer je je gelijk probeert te halen in een gesprek, eindigt dat vaak in een discussie en daarmee ‘beschadig’ je de relatie met die persoon

Ben jij bereid om zelf verantwoording te nemen voor de verandering die nodig is om steviger in het team te staan? Meld je nu aan voor "Executive Coaching" of de training “Leidinggeven 2.0”

Ook leidinggevenden hebben water nodig.

Als leidinggevende wil je graag het team ondersteunen, resultaten behalen en de organisatie verder helpen. En leidinggeven is net tuinieren: iedere bloem of plant heeft verschillende aandacht nodig om te floreren. Elke medewerker of situatie vraagt om een andere type benadering; net als bij planten. De één staat graag in het zonnetje, de ander graag in de schaduw en weer een ander is liever buiten. Maar hoe weet jij als leidinggevende welke benadering het best bij iemand past? En hoe is het gesteld met de aandacht en voeding aan jezelf?

Pas jij de nieuwe stijl van leidinggeven al toe?

Door stil te staan en aandacht te geven aan wat er gebeurt, creëer je overzicht en gevoel voor wat er zich afspeelt, dit is een bewustwordingsmoment. Wanneer je hierop vervolgens reflecteert, verdiept en mee oefent wordt het een groei moment!

De mensen op de afdeling worden steeds zelfbewuster en mondiger, zij willen flexibel werken en verder ontwikkelen, vragen ondersteuning in de dagelijkse werkzaamheden, enz.
Om die behoeftes en de dagelijkse operatie goed te managen vraagt dat om een nieuwe effectievere manier van leidinggeven. Eén die aansluit op het nieuwe werken, één waarbij je ziet wie de ander is, zodat je kan sturen op wat hij nodig heeft.

Het krijgen van nieuwe inzichten over hoe je de ander ondersteunt in zijn ontwikkeling, wat mensgericht leiderschap is, hoe je coachend leiding geeft en wat de do’s en don’ts zijn leer je in de training: Leidinggeven 2.0 op 20 jan. as., meld je dus nu aan!

Waar ik echt heel enthousiast van word en wat ik uitdagend vind aan elke deelnemersgroep, is het creëren van bewustzijn wat mensgericht leiderschap is en hoe je met de mensen verbinding maakt en te coachen.  

Learning by doing

Aan de hand van methodieken, oefeningen en reflecties verdiep je jezelf, creëer je overzicht en gevoel voor wat er zich afspeelt. Door situaties uit de eigen praktijk als voorbeeld te nemen maak ik je bewust van je handelen en acteren. Je leert door nieuwe inzichten wat werkt en wat niet.    

Ik help je bij het ontwikkelen van professionele coachingsvaardigheden en een voor jouw effectieve leiderschapsstijl, zodat jij kan leidinggeven op een coachende en mensgerichte manier die bij je past. Het niveau van de mensen in het team is hierbij altijd van invloed op de stijl van leidinggeven.

Bloemen, planten, medewerkers én leidinggevenden hebben 1 ding gemeen: om te bloeien hebben ze voeding nodig. Wanneer heb jij jezelf voor het laatst water gegeven?

 

Verbinden

Verbinding voelen is fijn, is prettig.

Het maken van verbinding zorgt dat je je gezien voelt. Je begrepen voelt. Het geeft je een veilig gevoel, het gevoel dat je fouten mag maken en dat je mag zijn wie je bent.

Het zorgt dat je je prettig voelt en fijn vindt om te werken met deze persoon. (collega of leidinggevende).

Verbinding voelen is als het niet gelijk lukt, dat je het nog een keer mag proberen. Bij verbinding voel je waar de grens ligt en wat (nog) niet kan.

Als je verbinding voelt dan heb je er ook zin in, zin om je best te doen, zin om te ontwikkelen, zin om er voor te gaan.

Verbinding is samenwerken, leren van elkaar, aan de ander optrekken en spiegelen aan elkaar.

Verbinding is inleven in de ander, wat zou de ander prettig vinden, hoe zou hij of zij het willen.

Verbinding komt tot stand vanuit positiviteit, vanuit openheid, vanuit de uitnodiging om iets te gaan doen.

Verbinding is een diepere laag in het contact, in de samenwerking met de ander.

Verbinding creert rust en stimuleert de creativiteit.

 

Zeg nou zelf, wie wil er nou niet werken vanuit verbinding?

En hoe maak je die verbinding zonder je zelf te verliezen?

In kan jou leren om verbinding te maken met:

  • jezelf,
  • de ander,
  •  je werk,
  •  je doel.

Want zonder verbinding zijn we allemaal eilandjes.

Haal meer uit Scrum!

Een methode is een goed instrument in de handen van competente mensen. En om te voorkomen dat in de evaluaties dezelfde zaken weer terug keren als:
•    Boven budget, 
•    Niet alles kunnen doen binnen de tijd
•    Benefits worden niet gehaald,
•    Betere samenwerking, 
•    Onvoldoende betrokkenheid stakeholders
•    en vooral: meer en betere communicatie. 

Hoe borg je de nieuwe situatie wanneer de implementatie is gedaan
en de SCRUM coaches vertrokken zijn?

Mijn antwoord hierop is: investeer in de persoonlijke groei van mensen! De kwaliteit van strategie naar resultaat is altijd verbonden via mensen. Het zijn de mensen die de methodieken volgen en de processen uitvoeren. Wat je ‘doet’ is de basis en je voegt waarde toe vanuit ‘wie’ je bent en ‘hoe’ je het aanpakt.

Denk hierbij bijvoorbeeld aan:
•    Persoonlijke drijfveren, denkstrategieën en valkuilen
•    Geweldloos communiceren
•    Feedback geven en ontvangen
•    Ambitie vs Urgentiebepaling vs Kwaliteit
•    Betrokkenheid vs verantwoordelijkheid

Herken jij bovenstaande zaken en hoe ga jij om met de persoonlijke groei van medewerkers?
Reageer dan op dit blog via onderstaande  social buttons of email: Mark@FinestCoaching.nl Ik ben benieuwd naar jouw reactie!